december 7, 2024

Info Advies

Advies Info

Branding als onderdeel van online marketing

online marketing

Online marketing is erg belangrijk voor elk bedrijf. Tegenwoordig gaat alles namelijk online, mensen googelen als ze iets willen vinden. Online marketing zorgt ervoor dat mensen jou vinden als ze ergens naar op zoek zijn. Soms weten mensen niet eens dat ze ergens naar op zoek zijn en komen ze jou toch tegen. Je wil jezelf zo goed mogelijk positioneren en jouw bedrijf van haar beste kant laten zien. Daarom is branding ook een groot onderdeel van een bedrijf. Lees hier meer over branding.

Waarom hoort branding bij online marketing?

Online marketing gaat om alles wat je online doet om jouw bedrijf zichtbaar te maken. Branding draait om hoe je deze zichtbaarheid vertoond, waar je voor staat en hoe dit zich vorm geeft. Branding kan ook gaan om hoe de foto’s in een magazine worden gerepresenteerd, dit is dus geen online marketing. Maar hoe jouw Instagram pagina eruit ziet en welke boodschap je hiermee doorgeeft heeft alles te maken met online marketing. Niet alleen content maar ook jouw logo, bedrijfsnaam en volledige huisstijl valt onder branding. Branding heeft alles te maken met het gevoel en de belevenis die je overdraagt op mensen.

Branding en kleurgebruik

Voor een geweldig merk zul je eerst jouw bedrijf moeten identificeren. Wie zijn wij? Waar staan wij voor? Wat willen wij overbrengen op de mensen? Zodra je dit weet kun je hier op inspelen met kleurgebruik, visie, vormgeving en een hoop creativiteit. Bij het creëren van bijvoorbeeld een logo komt ook psychologie kijken. Je kunt wel een mooi logo hebben, maar mensen associëren vormen en kleuren ook met een bepaald beeld dat zij in hun hoofd hebben. Zo hebben alle kleuren een psychologische betekenis. De kleur blauw heeft bijvoorbeeld de betekenis van betrouwbaar, een softwarebedrijf zou hier sneller voor kiezen dan een kledingmerk omdat zij een product bieden dat betrouwbaar moet zijn. Kleding draait voornamelijk om een mooi design of kwaliteit. Daar zou een andere kleur geschikter voor zijn.

Typografie is belangrijker dan je denkt

Naast het gebruik van kleuren zul je ook gebruik maken van typografie. Dit hoort ook bij online marketing en branding omdat de vorm en uitstraling van letters in jouw logo of op jouw website ook een bepaalde uitstraling moeten hebben. Door te kiezen voor de juiste typografie straal je uit waar jouw bedrijf voor staat en krijg je sneller een klant die binnen jouw doelgroep past. Ook de leesbaarheid van het font is erg belangrijk, zodra je kiest voor een soort lettertype dat slecht leesbaar is zullen mensen eerder jouw website verlaten. Bij een creatief bedrijf wil je juist opvallen en zul je buiten de boot vallen als je kiest voor een simpel Arial lettertype. 

Conclusie

Branding is een groot onderdeel van online marketing, met een slechte branding kom je namelijk niet ver en zullen mensen jou niet serieus nemen. Er komt nog veel meer bij kijken dan alleen het kleurgebruik en typografie in jouw huisstijl, daarom is het goed om dit allemaal vooraf te bepalen en vast te leggen. Op deze manier weet je zeker dat je de juiste boodschap overbrengt.