eHerkenning is dit jaar door een groot deel van de bedrijven en overheidsinstellingen in gebruik genomen. Als jouw bedrijf nog niet voorzien is van eHerkenning inlogcodes, dan is het slim om hiermee aan de slag te gaan. De inlogcodes zijn belangrijk om als ondernemer zaken via het internet te regelen. Dankzij de inlogcodes weet de andere organisatie precies met wie ze te maken hebben. Ze weten ook dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Zo krijgt de overheid of de andere organisatie meer zekerheid bij het maken van online afspraken. Het enige nadeel is dat niet elk bedrijf standaard inlogcodes thuisgestuurd krijgt. Je moet dit als ondernemer zelf gaan regelen voor je bedrijf.
Wat is eHerkenning precies?
Eigenlijk kan je het vergelijken met Digid. Het zijn digitale inlogcodes waarmee je kan inloggen om handelingen online te voeren. In eerste instantie heb je de codes nodig voor de overheid en gemeentes. Maar ook steeds meer bedrijven stappen over op eHerkenning inlogcodes. Met de inlogcodes weten ze zeker dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Alleen de wettelijker vertegenwoordiger mag namelijk de inlogcodes aanvragen. Hierbij wordt ook echt een ID check en KVK check uitgevoerd. Wil je iemand binnen het personeel machtigen? Dit kan alleen als de wettelijke vertegenwoordiger inlogcodes heeft. De inlogcodes zijn persoonsgebonden en er moet opnieuw een check uitgevoerd worden. Het is wel belangrijk om dit tijdig te regelen. Steeds meer bedrijven stappen over op identiteitscontrole met eHerkenning.
Meer verhalen
Wat is een conservatoir beslag?
Voor jezelf beginnen vanuit huis lukt met de vier tips
De beste manier om structuur aan te brengen in je werk